Ccgforum's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Zoutarm is niet gezond!

9 reacties

Al decennia lang wordt ons op het hart gedrukt dat we vooral niet teveel zout moeten gebruiken want dit zou slecht zijn voor hart- en bloedvaten. Het zou bloeddrukverhogend werken en dat is een bekende risicofactor voor hart- en vaatziekten. Het is effectief gebleken in die zin dat mensen gemiddeld gesproken minder zout zijn gaan consumeren. Toch zijn de ‘deskundigen’ van mening dat we nog steeds te veel zout eten en is er een actief regeringsbeleid gericht op het terugdringen van de zoutconsumptie in Nederland.

Hoe terecht is nu deze zorg omtrent de zoutconsumptie? Misschien is het vooraf goed om duidelijkheid te hebben waar we het over hebben als we spreken over ‘zout’. Of is zout altijd zout? Nee, in het geheel niet. Wanneer we in dit verband over zout spreken gaat het altijd over keukenzout. Keukenzout is geraffineerd (=gezuiverd) zout waardoor het vrijwel alleen nog bestaat uit Natriumchloride (NaCl), en in geval van JOZO zout is dat aangevuld met Jodium. Zuivere natriumchloride komt in de vrije natuur niet voor. Alle zout komt oorspronkelijk uit de zee, ook als het zoutlagen betreft die ondergronds worden gevonden (zoals in Winschoten). Zeezout in z’n oorspronkelijke vorm bestaat uit een grote variatie aan mineralen (tot wel 80 verschillende soorten). Deze mineralen worden door de zoutindustrie als ‘onzuiverheden’  met behulp van chemicaliën verwijderd. Daardoor ontstaat geraffineerd zout dat we keukenzout noemen.

In feite gebruiken de meeste mensen te weinig zout, alleen áls ze zout eten gebruiken ze de verkeerde vorm: keukenzout. Mineralen zijn voor het gezond functioneren van het lichaam bijzonder belangrijk. Het opmerkelijke is dat hoogwaardig zeezout (ongeraffineerd), dat uit een breed spectrum aan mineralen bestaat, in veel opzichten een volstrekt tegengesteld effect heeft op het lichaam in vergelijking met geraffineerd zout (keukenzout). Zo geeft keukenzout dat het lichaam meer vocht vasthoudt en de bloeddruk verhoogt, bij mensen met een normale nierfunctie zorgt ongeraffineerd keukenzout voor het omgekeerde, het geeft herstel van een natuurlijke vochtbalans en bloeddruk daling.

De zuurgraad van een vloeistof wordt wel uitgedrukt als de pH. U kent vast wel de opmerking op zeepproducten ‘pH neutraal’. Dan is de pH van het product 7, het is niet zuur en niet basisch. De totale lichaams pH is van heel veel; belang voor de gezondheid. Een verzuring van het lichaam is altijd een teken van ontsporing van de gezondheid. Verzuring van het bloed is zelfs maar binnen zeer geringe marges mogelijk, anders ontstaat een levensbedrijgende situatie. De mineralen in onze voeding zijn de belangrijkste factoren die er voor moeten zorgen dat het lichaam niet verzuurd. de pH van een keukenzout oplossing is zuur en die van ongeraffineerd zeezout is basisch, bepaald een interessant gegeven.

De hoevbeelheid zout die we gebruiken is direct gerelateerd aan de hoeveelheid water die we dagelijks consumeren. Hoe meer water we drinken, hoe meer ongeraffineerd zout je dient te gebruiken. De richtlijn is dat je ongeveer 1/4 theelepel ongeraffineerd zeezout nodig hebt op iedere liter water.

Een tekort aan mineralen in de voeding leidt o.a. tot een verstoring van de bijnierfunctie. Deze op de nieren gelegen kliertjes zijn zeer belangrijk voor de productie van tal van hormonen, zoals o.a. de stress hormonen. Het kan uiteindelijk leiden tot een zogenaamde ‘bijnieruitputting’. Dit probleem komt in onze stressvolle tijd epidemisch voor vanwege de grote rol die stress in mensenlevens speelt. Mensen met een bijnieruitputting produceren te weinig cortisol, ons chronsiche stresshormoon bij uitstek. Het maakt dat de mensen o.a. veel minder stressbestendig zijn en bijna altijd hebben ze een energie tekort. Cafeïne is een bekende stimulans van cortisol. Wanneer u mensen in uw omgeving kent die ’s morgens echt koffie nodig hebben om goed van start te kunnen gaan, dan hebben ze vrijwel zeker een cortisol tekort. De cortisolproductie is onder normale omstandigheden ’s morgens vroeg het hoogst. Het is de hormonale prikkel die zorgt dat je wakker wordt en zin hebt om aan de slag te gaan. Bij de behandeling van bijnieruitputting is het gebruik van zeezout een belangrijke factor.

Waarschuwing: mensen met nierproblemen moet niet zonder deskundige begeleiding meer zout gaan gebruiken, ook niet als het zeezout betreft. Het gebruik van ongeraffineerd zeezout vraagt wel om extra inname van jodium, omdat hiervan anders zéker een tekort ontstaat.

Er zijn veel soorten zeezout. De term is niet beschermd, dus let op, niet alles wat ‘zeezout’ heet is ook daadwerkelijk ‘ongeraffineerd zeezout’. Het zeezout met de breedste samenstelling aan mineralen is het diepzee zeezout uit Hawaii. Behalve dat het erg gezond is, heeft het een bijzonder aangename smaak. Het zout is in Nederland via CCG verkrijgbaar.

Auteur: Wimsview

Sinds 1986 actief in de Complementaire Geneeskunde, met een speciale belangstelling voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie. Verder nog actief binnen een tweetal andere bedrijven die primair gericht zijn op gezondheid, gezondheidsbevordering en verbetering van vitaliteit.

9 thoughts on “Zoutarm is niet gezond!

  1. Het zeezout met de breedste samenstelling aan mineralen is het diepzee zeezout uit Hawai. Behalve dat het erg gezond is, heeft het een bijzonder aangename smaak. Het zout is in Nederland via CCG verkrijgbaar.

    Wat betekent CCG ? Is er een (email)adres waar een bestelling kan worden geplaatst ?

  2. mag ik iedereen er nog is op wijzen dat er veel mensen met een jodium intolerantie zitten en dat dit niet genoeg kan onderstreept worden, en de hoeveelheid jodium die opgenomen wordt op deze manier is te verwaarlozen met de hoeveelheid jodium die een mens zou nodig hebben in vette letters het JODIUM tekort wordt NIET opgelost door het gebruik van ZEEZOUT dat zouden de voedseldeskundigen allemaal moeten weten.

  3. Zoals in een eerdere reactie al aangegeven betreft het hier niet een groep mensen die overgevoelig zijn voor anorganisch jodium.
    Daarnaast ben ik het er mee eens dat zeezout geen goede bron is voor de aanvulling van jodium. Overigens is feitelijk geen enkele vorm van zout dat, ook JOZO zout niet. Jodium behoort tot de groep van de halogenen, samen met Chloor, Broom en Fluor. De halogenen gaan onderling een competitie aan in het lichaam. Het is dus wat krom om jodiumsuppletie te gaan doen door gebruik te maken van keukenzout, aangezien de in het zout aanwezige chloor een competitie aangaat met de toegevoegde jodium. Daardoor is de jodium uit keukenzout voor slechts 10% opneembaar.

  4. Zeer interessant artikel betreffende onze gezondheid-zeezout-water.
    Artikel: Genezen met water Website: niburu.nl

  5. In welke voedingsmiddelen komt jodium van nature voor, en wat zijn symptomen van tekorten?
    Wat zijn de voordelen van Himalaya-zout

    • Vis, melk, melkproducten, eieren, brood, vlees etc.Maar we praten hier wel over hele lage hoeveelheden. Volgens de WHO halen ca. 6 miljoen Nederlanders de minimale hoeveelheid van 150 mcg/dag niet. Terwijl dat feitelijk al een heel lage ondergrens is.
      Jodiumtekort kan een rol spelen bij en grote diversiteit van aandoeningen. Naast schildklierproblemen in de breedste zin van het woord kun je o.a. denken aan ADHD/ADD, Atherosclerose, Cystes in de borstklieren, overmatige slijmproductie, Dupuytren, vermoeidheid, aambeien, hoofdpijn en migraine, hoge bloeddruk, infecties, keloïd, leveraandoeningen, nefrotisch syndroom, baarmoederaandoeningen zoals vleesbomen, prostaataandoeningen, vaginale infecties etc.

      Himalayazout is vooral nuttig vanwege de grote variatie aan mineralen die het bevat, zeezout is geen grote jodium-leverancier.

      Mvg. Wim

  6. De bewering dat een oplossing van keukenzout zuur is doet bij mij veel twijfel oprijzen over het waarheidsgehalte van de rest van de beweringen (waarvan geen bronnen zijn opgenomen).

    • Geachte heer/mevrouw,

      Het is helaas ondoenlijk om in alle gevallen bronnen te vermelden, maar ik besef dat het beter zou zijn. Het ontbreekt me echter aan de tijd.
      In uw geval wil ik een uitzondering maken en u verwijzen naar het uiterst lezenswaardige boekje (mits u het Engels machtig bent) “Salt, your way to health” van David Brownstein MD.

      Mvg. Wim

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s