Ccgforum's Weblog

Just another WordPress.com weblog


2 reacties

Omega-3, Vitamine C en Zink kunnen astma bij kinderen verlichten

Een recent gepubliceerde studie in Acta Paediatrica toont aan dat een combinatie van bovengenoemde nutriënten astma bij kinderen kan verbeteren. Er trad o.a. een verbetering van de longfunctie op en er was een afname van ontstekingsfactoren in de longen. Het betrof een zogenaamde dubbelblind placebo gecontroleerde studie, wat betekent dat de studie was opgezet volgens de strenge criteria die daarvoor in de wetenschap momenteel gangbaar zijn.

Gezien het uiterst gunstige effect dat Omega-3 vetzuren hebben op de structuur van lichaamscellen (celwand) en de conditie van huid en slijmvliezen hoeft de uitkomst ons allerminst te verbazen. Verder heeft Omega-3 evenals zink een ontstekingswerend effect. Zink is (zie weblog over zink) onontbeerlijk voor een goede functie van het immuunsysteem en de conditie van huid en slijmvliezen. Vitamine C is een belangrijke antioxidant. Antioxidanten zijn stoffen die de schadelijke werking van vrije radicalen tegen gaan.

De behoefte aan vitamine C is tegenwoordig aanzienlijk hoger dan vroeger, gezien de grote hoeveelheid schadelijke prikkels die het lichaam krijgt te verwerken in deze moderne tijd. Tegenwoordig dienen zelfs gezonden personen al te streven naar een gemiddelde inname aan vitamine C van 30 mg/kg lichaamsgewicht/dag. Een kind van 25 kg heeft derhalve al een behoefte aan 750 mg vitamine C. Bij gezondheidsproblemen stijgft die behoefte al naar minimaal 50 mg/kg lichaamsgewicht/dag, in dit voorbeeld 1250 mg/dag. Ook de behoefte aan zink is een veelvoud van wat het was o.a. door de onnatuurlijk hoge suikerconsumptie waar de gemiddelde Nederlander, vaak onbewust, aan bloot staat.


9 reacties

Zoutarm is niet gezond!

Al decennia lang wordt ons op het hart gedrukt dat we vooral niet teveel zout moeten gebruiken want dit zou slecht zijn voor hart- en bloedvaten. Het zou bloeddrukverhogend werken en dat is een bekende risicofactor voor hart- en vaatziekten. Het is effectief gebleken in die zin dat mensen gemiddeld gesproken minder zout zijn gaan consumeren. Toch zijn de ‘deskundigen’ van mening dat we nog steeds te veel zout eten en is er een actief regeringsbeleid gericht op het terugdringen van de zoutconsumptie in Nederland.

Hoe terecht is nu deze zorg omtrent de zoutconsumptie? Misschien is het vooraf goed om duidelijkheid te hebben waar we het over hebben als we spreken over ‘zout’. Of is zout altijd zout? Nee, in het geheel niet. Wanneer we in dit verband over zout spreken gaat het altijd over keukenzout. Keukenzout is geraffineerd (=gezuiverd) zout waardoor het vrijwel alleen nog bestaat uit Natriumchloride (NaCl), en in geval van JOZO zout is dat aangevuld met Jodium. Zuivere natriumchloride komt in de vrije natuur niet voor. Alle zout komt oorspronkelijk uit de zee, ook als het zoutlagen betreft die ondergronds worden gevonden (zoals in Winschoten). Zeezout in z’n oorspronkelijke vorm bestaat uit een grote variatie aan mineralen (tot wel 80 verschillende soorten). Deze mineralen worden door de zoutindustrie als ‘onzuiverheden’  met behulp van chemicaliën verwijderd. Daardoor ontstaat geraffineerd zout dat we keukenzout noemen.

In feite gebruiken de meeste mensen te weinig zout, alleen áls ze zout eten gebruiken ze de verkeerde vorm: keukenzout. Mineralen zijn voor het gezond functioneren van het lichaam bijzonder belangrijk. Het opmerkelijke is dat hoogwaardig zeezout (ongeraffineerd), dat uit een breed spectrum aan mineralen bestaat, in veel opzichten een volstrekt tegengesteld effect heeft op het lichaam in vergelijking met geraffineerd zout (keukenzout). Zo geeft keukenzout dat het lichaam meer vocht vasthoudt en de bloeddruk verhoogt, bij mensen met een normale nierfunctie zorgt ongeraffineerd keukenzout voor het omgekeerde, het geeft herstel van een natuurlijke vochtbalans en bloeddruk daling.

De zuurgraad van een vloeistof wordt wel uitgedrukt als de pH. U kent vast wel de opmerking op zeepproducten ‘pH neutraal’. Dan is de pH van het product 7, het is niet zuur en niet basisch. De totale lichaams pH is van heel veel; belang voor de gezondheid. Een verzuring van het lichaam is altijd een teken van ontsporing van de gezondheid. Verzuring van het bloed is zelfs maar binnen zeer geringe marges mogelijk, anders ontstaat een levensbedrijgende situatie. De mineralen in onze voeding zijn de belangrijkste factoren die er voor moeten zorgen dat het lichaam niet verzuurd. de pH van een keukenzout oplossing is zuur en die van ongeraffineerd zeezout is basisch, bepaald een interessant gegeven.

De hoevbeelheid zout die we gebruiken is direct gerelateerd aan de hoeveelheid water die we dagelijks consumeren. Hoe meer water we drinken, hoe meer ongeraffineerd zout je dient te gebruiken. De richtlijn is dat je ongeveer 1/4 theelepel ongeraffineerd zeezout nodig hebt op iedere liter water.

Een tekort aan mineralen in de voeding leidt o.a. tot een verstoring van de bijnierfunctie. Deze op de nieren gelegen kliertjes zijn zeer belangrijk voor de productie van tal van hormonen, zoals o.a. de stress hormonen. Het kan uiteindelijk leiden tot een zogenaamde ‘bijnieruitputting’. Dit probleem komt in onze stressvolle tijd epidemisch voor vanwege de grote rol die stress in mensenlevens speelt. Mensen met een bijnieruitputting produceren te weinig cortisol, ons chronsiche stresshormoon bij uitstek. Het maakt dat de mensen o.a. veel minder stressbestendig zijn en bijna altijd hebben ze een energie tekort. Cafeïne is een bekende stimulans van cortisol. Wanneer u mensen in uw omgeving kent die ’s morgens echt koffie nodig hebben om goed van start te kunnen gaan, dan hebben ze vrijwel zeker een cortisol tekort. De cortisolproductie is onder normale omstandigheden ’s morgens vroeg het hoogst. Het is de hormonale prikkel die zorgt dat je wakker wordt en zin hebt om aan de slag te gaan. Bij de behandeling van bijnieruitputting is het gebruik van zeezout een belangrijke factor.

Waarschuwing: mensen met nierproblemen moet niet zonder deskundige begeleiding meer zout gaan gebruiken, ook niet als het zeezout betreft. Het gebruik van ongeraffineerd zeezout vraagt wel om extra inname van jodium, omdat hiervan anders zéker een tekort ontstaat.

Er zijn veel soorten zeezout. De term is niet beschermd, dus let op, niet alles wat ‘zeezout’ heet is ook daadwerkelijk ‘ongeraffineerd zeezout’. Het zeezout met de breedste samenstelling aan mineralen is het diepzee zeezout uit Hawaii. Behalve dat het erg gezond is, heeft het een bijzonder aangename smaak. Het zout is in Nederland via CCG verkrijgbaar.